Unelmieni reissu Norjaan – osa 2

Lofootit

Saavuimme lautalla Andenesiin. Maissa keli oli hieman sateinen ja tuulinen. Päätimme käydä heti alkuun syömässä jotakin. Käveltyämme hetken turistin näköisenä, vastaantullut nainen pysähtyi ja kysyi voiko auttaa meitä. Kysyimme lähintä kahvilaa ja hän osoitti viereemme, jossa olikin kivan näköinen paikka tauolle. Kahvilassa ostimme pitsa slaissit ja kahvit. Hinta oli ehkä jotain 15€ luokkaa kahdelta hengeltä. Arvokasta, mutta ei liian. Tankkasimme vielä auton ja lähdimme ajamaan kohti ensimmäisiä seikkailuitamme Lofooteilla

Tiet olivat huomattavasti paremmat ja leveämmät kuin Senjalla. Ensimmäiset kymmenet kilometrit maasto oli melko tasaista ja tunneleitakaan ei vielä näkynyt. Kun aurinko tuli esiin, värjäsi se samalla maisemat uskomattomaan väriloistoon. Tämän vuoksi matkalla oli useampi kuvaustauko, mutta meillähän ei ollut kiirettä minnekään.

Kabelvåg

Olimme varanneet itsellemme majoituksen lähtiessämme Andenesista etelään. Päätimme että tämä päivä on pyhitetty levolle vuoristoseikkailuidemme jälkeen. Majoitus löytyi sattumalta Booking.comia kahvilla selaillessa. Kabelvågin kylässä sijaitseva matkustajakoti oli normaalisti koulu, mutta kesäisin hostelli. Kahden hengen huone aamiaisineen kuulosti juuri siltä, mitä halusimme tänään itsellemme tarjota. Matkalla pysähdyimme ruokakauppaan ostamaan illaksi evästä ja juomista. Kun saimme hoidettua sisäänkirjautumisen Lofoten Vandrerhjemiin ja kokattua ruokamme hostellin yhteisessä keittiössä lähdimme kävelylle itse kylän maisemiin. Heti hostellin vieressä aukesi upea näky kylään ja merelle. Kylä itsessään oli juuri niin sympaattinen kuin Lofoottien kyliltä osasi odottaa. Väkeä oli yllättävän paljon liikkeellä ja ravintolat näytti olevan täynnä paikallisia ihmisiä. Kylän toisessa päässä oli upean näköinen kirkko jonka takaa nousi jylhät vuoret.

Majoituspaikkaamme täytyy kehua. Huoneet olivat siistit ja hintaan sisältyi keittiön käyttö ja suihkut sekä wifi. Bonuksena kahvia ja teetä sai käydä juomassa keittiössä niin paljon kuin halusi. Vielä suurempana bonuksena käytävän päässä löytyvä wc. Wc:stä aukeaa ikkunanäkymä suoraan vuorille. Siinä kelpaa istua vaikka vähän kauemminkin!

Autolla ympäri Lofootteja

Seuraavana päivänä lähdimme ajamaan kartalle merkkaamiimme kohteisiin. Itselläni tänä päivänä sattui olemaan vatsa kipeänä ja hieman sekaisin, joten vuorten valloittaminen saisi jäädä seuraavalle reissulle. Halusimme käydä katsomassa lähialueen kyliä ja rantoja. Ja niitähän löytyy! Matkalla pysähdyimme upean näköiselle rannalle ja kävimme kastelemassa jalkoja kylmässä Atlantissa. Hetken päästä paikalle kurvasi bussilastillinen saksalaisia turisteja, joten oli aika poistua. Ensimmäinen pysäkkimme oli Henningsvaer, joka on kuuluisa jalkapallostadionistaan (jonka unohdimme tietysti käydä katsomassa) ja se on myös kiipeilijöiden suosima keskus. Kylä itsessään on todella mukava, mutta aivan täynnä turisteja. Tänne on tultava luultavasti vielä joskus uudestaan, mutta sesongin ulkopuolella. Autolle löytyi parkkipaikka isolta kentältä, jossa oli ilmainen pysäköinti. Kylä oli tyypillinen kalastajakylä, jossa riitti paljon museoita ja pieniä putiikkeja. Itse kävelimme kylän ympäri melko nopeasti ja päätimme jatkaa matkaa.

Matkalla päätimme pysähtyä Viikinki museoon, joka meidän oli alunperin tarkoitus jättää välistä, mutta miksipä ei menisi, kun se nyt on tuossa. Ja kannatihan sinne tosiaan mennä. Museossa oli paljon nähtävää, erittäin hyvät oppaat jotka elävöittivät tarinoita innokkuudellaan, paljon puuhasteltavaa (kirvestä heiteltiin ja viikinkien jouskarilla ammuttiin) ja myös eläimiä ihasteltavana (kuten villisikaperhe pienine poikasineen). Suosittelemme kovasti. Oli upea kokemus! Oltiin niin innoissaan, että ei muistettu kuvata museosta mitään.

Henningsvaerista lähdimme ajamaan kohti kuuluisaa Unstad Beachia, joka on tunnettu arktisena surffaus keskuksena. Unstadiin meneville kerrotakoon, että rannalle menee varmasti maailmankaikkeuden pienin autotunneli, joten jos tunnelit jännittää, niin kannattaa jättää ehkä väliin. Tunnelin suun vieressä on tosin todella kaunis maisema, jota kannattaa käydä ihastelemassa, vaikka ei tunneliin saakka sattuisi menemäänkään. Keli alkoi muuttumaan melko nopeasti uhkaavan sateiseksi ja tuuliseksi. Katselimme hetken isän ja kahden pojan surffauskoulua ja lähdimme jatkamaan matkaa.

Illalla menimme Lofoottien puoleisen retken hienoimpaan paikkaan yöksi. Luimme vinkin tästä 68north nimisestä blogista, jossa on todella paljon tietoa Norjasta. Ja se paikka on Skagen camping. Paikkaa pitää sympaattinen vanhempi rouva. Paikalla on enimmäkseen nuorisoa ja reppureissaajia. Paikka on vuoren ja meren välissä (mikäpä täällä ei olisi). Vieressä on aivan uskomattoman upea ranta ja kiven heiton päässä löytyy toinen kuuluisa ranta Haukland. Saimme telttamme rauhalliseen paikkaan ja upeisiin maisemiin. Meren pauhu oli kova ja pientä tihkusadetta ja kovaa tuulta oli ilmassa. Tässä vaiheessa kiittelimme, että päätimme ostaa isolla absidilla varustetun teltan, sillä eteisessä oli mukava kokkailla iltapalaa ja mahduimme molemmat istumaan tuulen suojassa nauttimassa eväitämme. Illalla käppäilimme rannalla ja ihastelimme aivan uskomattomia maisemia.

Yhteenvetoa

Viimeisen päivän seikkailut Lofooteilta jätän osaan nro 3. Kuten jo Senjasta kirjoittaessani sanoin, niin Lofooteilla on huomattavasti paljon enemmän turisteja. Tiet ovat parempia ja tunnelit isompia. Lofooteilla riittää todella paljon nähtävää, museoita on enemmän ja vuoria enemmän valloitettavaksi. Omalla osallamme Lofoottien vuoristoseikkailut ja vaellukset jäi vähemmälle kuin toivoimme, mutta sen takia aiomme palata tänne vielä uudestaan.